söndag 29 november 2009

Konsten. Livet. Röran. Identitet. Prylar.


De senaste veckorna har vi i skolan diskuterat stora och svåra frågor. Vad är konst? Vad är design? Vad är konsthantverk? Vad skiljer dessa från varandra? Vad är det jag själv håller på med? Vad vill jag bli kallad? I vilket fack vill jag hamna/vara? För vem är det viktigt? Konstteori. Mycket roligt, intressant, svårt och spännande!

Vi har nu ett projekt som ska handla om vår konstnärliga identitet. På vilket sätt vill jag arbeta i framtiden? Vad är det jag håller på med? Vad vill jag inte göra i framtiden? Är jag konstnär? Är jag designer? Hur ser det ut JUST nu? Under tre veckor ska jag försöka reda ut svaret på många frågor, gestalta min konstnärliga framtid i ett verk.
Spännande, krävande, svårt, roligt, intressant, viktigt, bra!

Jag vet följande: Jag tycker det är helt ok att kalla mig själv för blivande konstnär. Jag tycker att material är mycket viktigt i mitt skapande. Jag tycker att ytan och strukturen är viktig i det jag tillverkar. Jag inspireras av människor i min närhet. Mina känslor påverkar mitt yttryck. Och jag är en känslosam människa. Jag kräver 100% närvaro i det jag gör. Livet påverkar mig och det jag skapar. Jag har svårt att skapa och finna sinnesro när livet i övrigt är rörigt.
Denna vetskap är ju alltid en början...

För att skapa sinnesro rensar jag upp mitt liv, mitt hem och mina prylar. Skönt för själen.






















2 kommentarer:

  1. Det är skönt för MIN själ att se dina fina bilder och läsa om när du rensar och skapar... HÄRLIGT!:)

    SvaraRadera
  2. skön stämning i bilderna
    kram / evelina

    SvaraRadera