fredag 22 januari 2010

Nytvättade raggsockor, fjärilsjos och teckningen.






Att teckna tycker jag är jobbigt. Trots att jag går en konstnärlig utbildning. Det jobbiga ligger i att jag är dålig på det. Det blir inte fint. Jag blir inte nöjd. Jag känner mig helt värdelös. Jag borde öva, men att vara dålig på något är svårt. Att vara nybörjare är också svårt. Vart ska jag börja? För att bli duktig och nöjd krävs träning och flera timmars övande...

Idag skedde något historiskt. Jag hade roligt på vår teckningslektion! Första gången det någonsin har inträffat. Jag kände motståndet ge vika en smula. Underbart! Hjälpmedel: Tänka utanför det vita arket. Arbeta med ytor och ta hjälp av nålen och tråden. Att teckna med vänster hand (jag är högerhänt). Att teckna på tidningspapper. Det kan inte annat än bli konstigt och en aning galet då. Ett plus i kanten om det sedan bli något jag är nöjd med. Jag tror att jag är mitt arbetssätt på väg. För att övervinna min rädsla och slåss mitt motstånd. Till slut kanske även jag kan teckna... Man ska ju som bekant sikta mot stjärnorna så når man i alla fall trädtopparna.

Jag avslutade dagen med att kolla på Amelie från Montmartre. En underbar film. Jag blir glad i hela kroppen och själen när jag ser den. Musiken, fotot, stämningen, färgerna...
Till detta drack jag fjärilsjos (nektarjuice) och tänkte på min fina syster. Nostalgi.

















1 kommentar: