tisdag 20 juli 2010

And There Was Light.


Lördagens förmiddag gick helt och hållet i kulturens tecken för mig. Jag spenderade två härliga timmar på utställningen And There Was Light. Förmodligen hade jag spenderat ytterligare en timme om mitt sällskap hade haft mer tålamod och intresse. En utställning om Leonardo da Vinci, Michelangelo och Rafael, deras liv och verk. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men jag var överväldigad. Så mycket fint. Så mycket historia. Så mycket nutid. Tänk att konst från 1500-talet kan kännas så mycket idag? Jag kunde inte låta bli att tänka på hur världen hade sett ut utan dessa herrar.

I ärlighetens namn har jag inte ägnat dessa konstnärer mycket energi och tankar innan jag besökte denna utställning. Så dumt. Det var roligt, lärorikt, intressant och inspirerande. Jag blev till och med sugen på att teckna, skriva, måla och skulptera. Men på mitt egna lilla vis förstås. För det går ju knappast jämföra sig med mästarnas mästare. Och även om mitt sällskap på fyra tappra själar inte kanske var lika intresserade som jag så var även de nöjda med sitt besök. Utställningen är värd ett besök. Den pågår fram till 15 augusti 2010 i Erikbergshallen i Göteborg. 100 kronor kostade att besöka utställningen om man är student. 225 kronor om man råkar vara totalt vuxen. Värt det, säger jag.

Min vardag är så annorlunda på sommaren. Jag arbetar heltid. På ett riktigt jobb. Med fasta arbetstider. Lunchrast. Kafferast. Rutiner. Trivs med det. Tjäna pengar. Komma hem och vara trött i kroppen och huvudet. Träffa massvis med folk, skaffa nya vänner, fina kollegor. Laga middag. Läsa en skönlitterrär bok. Sova.
Detta är fint, men jag kan inte påstå att jag är särskilt kreativ. Sedan mitt arbete med utställningen på Galleri Vals har jag tagit lite ledigt från det här med kreativiteten. Bra? Jobbigt? Svårt? Nä, det får vara så. Så länge. Och det är ju bara för en liten tid. Snart är det höst igen och då påbörjar jag mitt sista läsår. Spännande. Skrämmande. Försöker kanske inte alls att tänka så mycket på det hela. Det finns gott om tid. Men det ligger hela tiden där bak och gror. Bra. Nödvändigt. Under tiden samlar jag inspiration och intryck från fina utställningar. Så många jag hinner med mellan arbetsdagarna.

Vill göra:

1. Fika. På fik. Snacka skit. Vardagslyxa.
2. Fota. Mer. Lära mig mer.
3. Resa. Vilket sker snart. Om en vecka befinner jag mig i Spanien. Och redan imorgon efter jobbet beger jag mig till Småland. På en kort visit.

Jag har det allt väldigt bra.





1 kommentar: