söndag 22 januari 2012

Aventyr.


Inte ens i tva veckor har jag befunnit mig i Kenya. Men jag trivs sa bra. Sista veckan har varit fyllt med aventyr. Sova i talt. Se dessa vackra och ovanliga djur. Lyssna till de fantastiska djurens ljud. Se alla sjtarnorna. Kanna varmen av solen och folket. Traffar manga intressanta och inspirerande manniskor. Kanner att det ar sadan tur att det ar mer an atta veckor kvar av min vistelse i Ostra Afrika. Planer smids och jag forsoker besluta mig far vart nasta aventyr ska aga rum.

Manniskorna. Timmy, den otroligt glada manniskan som inte kan ga med sina ben utan gar med hjalp av kryckor. Han ska bli den forsta att bestiga Mt Kenya och Mt Kilimanjaro pa kryckor. Arbetar som turistguide och ar grafittikonstnar. Otrolig vilja och styrka. Bra kille. Inspirerar mig mycket. Dessutom engagerad i EcoFriends Naivasha. En organisation som arbetar med att forbattra miljon i och i narheten av Naivashiasjon. Dar miljon paverkas av de stora rosodlingarna som finns dar. Flerna miljoner rosor odlas dar och skickas med flyg till Europa. Blommorna bevattnas med vatten fran sjon. Inte sarskilt hallbart i langden. Djur och natur paverkas mycket. Inte till det positiva. Allt for att vi i Europa ska kunna ha blommor pa borden. En tankestallare. Absolut.

Wivianne, 26 ar som saljer sina fina smycken och batik. Hon och hennes mamma tillverkat allt. Efter en eftermiddag tillsammans fick hon en tygpase fran Sverige och jag en Noshorning i sten. Vanner for livet.

Josfat, mammen som bjod hem oss till sitt hem. Tjanade pengar och visade oss sitt engagemang for miljon, sin familj och sin gard.

Agnes 23 ar, maasaikvinnan som jobbar pa Basecamexplorer vid Masai Mara Nationalpark. Hon var lycklig eftersom hennes foraldrar hade haft rad att lata henne studera och nu hade hon fatt ett bra jobb sa att hon kunde spara pengar for att plugga till jurist. Hon svarade mycket talmodigt pa mina nyfikna fragor om Maasaifolket.

Och sa var det djuren och naturen. Masai Mara Nationalpark. Lejon, elefanter, krokoliler, flodhastar, babianer, zebror, hyenor, giraffer, bufflar, gnuer, antiloper, topis, shakaler... Ja sa mycket. Jag trodde inte alls att jag skulle bli sa fralst i detta stalle, i dessa djur, men jag blev rord till tarar. Fint.

Nu tillbaks i Nairobi. Kanns bra. Trivs har ocksa. Datorn vill inte riktigt samma som mig. Det rakade bli denna bild fran solnedgang over The Great Rift Wally pa vag hit i bussen i garkvall. Det skulle ha blivit en vacker bild pa en maasai-man i sina roda fina klader tillsammans med sina hjord av kor. Det far helt enkelt vanta.

Inspirationen flodar over.
Tanker mycket pa er dar hemma. Och pa framtiden. Pa nasta aventyr. Pa tisdag ska jag forhoppningsvis traffa Diane, designstudenten fran Nairobi. Vi har mycket gemensamt. Hon ska visa mig galleriet hon jobbar pa och hennes guldkorn i Nairobi. Langtar.

1 kommentar: