måndag 26 april 2010

En vänlig grönska.


För mig är skogen, naturen och grönskan viktig. Nu när det sprängs knoppar till höger och vänster och våren är här med buller och bång är det extra tydligt vad jag saknat under vintern. Kanske extra mycket under denna vinter. Kall, lång och extra vintrig.

Det är underbart att gå ut i skogen, känna dofter: jord, fukt, pollen som kittlas lite i näsan men absolut inte stör (mig i alla fall), granens barr, känna mossans mjukhet under mig, höra tystnaden, höra fåglarnas kvitter, trädens sus, bäckens porlande, se rådjurens spår, älgens toa, hackspättens frilla, ekorrens frukostdisk...

Njuta av att se att knoppar blir blad och grönska. Lite mer för varje dag. Se snön lysa med sin frånvaro och tänka på att det är långt dit, till snön. Nu är tiden som bäst. Snart är allt allt grönt. Snart är sommaren här. Och värmen.

Jag tänker mycket på de som sällan eller aldrig får eller tar sig tid att uppleva detta. Många av oss i detta avlånga land lever ett liv i staden med miljoner MÅSTEN varje dag. Och skogen och dess grönska är långt utom synhåll. Det finns gamla, sjuka och svaga människor som inte heller får tillfälle att uppleva detta...

En vänlig grönska. Ska visa allt det vackra som skogen och grönskan har att erbjuda och flytta det inomhus. För de som inte kan gå ut i skogen själva, för de som inte hinner eller de som inte älskar vinterns alla dagar. Om man vill se det som en inspelad brasa som knastrar på platt-tvn eller som en uppenbarelse i vårt annars fyrkantiga liv, det är upp till var och en. En hyllning och flykt till skogen?

Skogen är för mig en vacker och rofylld plats. Vissa kanske tycker annorlunda. Vissa kanske har en slags hatkärlek. Men hur det än förhåller sig kan man inte komma ifrån att skogen är jordens lungor. Vi som levt ett tag vet att det är ganska omöjlig att leva utan lungor, vare sig man gillar det eller ej...

















En vänlig grönska. Så heter denna gestaltning. Till denna gestaltning ska höras inspelat fågelkvitter. Det är den sista delen i vårt rumsprojekt. En del som handlade om att gestalta en känsla. Ladda ett rum med denna känsla. En metod och arbetsätt som jag gillade mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar