måndag 14 november 2011

Mänskliga rättigheter.

Nästan hela dagen har jag spenderat på Kulturhuset i Stockholm. MR-dagarna. (Mänskliga rättigheter) Många seminarium och föreläsningar på detta tema. Organisationer, myndigheter, förlag och engagerade människor. Så otroligt viktigt. Inte alls självklarheter i stora delar av världen. Människohandel, prostition, ostraffade människor i fängelse, tortyr, fattigdom, utanförskap, flyktingar, svält, barnmisshandel, krig, våldtäkt... Listan är så lång. Alltför lång. Och vad viktigt det är med detta arbete som dessa organisationer och dessa människor gör. Heja.

Som vit kvinna i ett land som Sverige är det viktigt att bli påmind om hur bra jag har det. Och vad viktigt det är att engagera sig. Dock ej sagt att det är tokbra och inget besöver förbättras i Sverige. Men allt är ju relativt. 

Jag tog en extra lång lunch för att gå en långpromenad med Doris. Hon är så glad och fruktansvärt omedveten om att hon inte är centrum av det roliga som världen har att erbjuda. För att springa av sig fick hon springa lös på Gärdet inte långt ifrån där vi nu tillfälligt bor under vår vistelse i Stockholm. Denna frihet resulterade i att Doris inte kunde hejda sin glädje och sprang rakt fram till en kvinna. Vilket hon inte alls fick. Jag kopplade Doris igen och hann inte göra mer än det innan kvinnan fullkomligt skällde ut mig. Jag hann inte ens be om ursäkt. Kvinnan var så otroligt arg. Både Doris och jag skämdes. Helt kvinnans avsikt. Allt detta för en glad hund.

Jag förstår att kvinnan är arg. Det finns många hundar och minst lika många hundägare häromkring. Och gillar hon inte detta har hon mycket att göra. MEN det finns ju olika sätt att framföra sin åsikt på. Att vara fly förbannad och skapa mycket dålig stämning. Eller prata med folk. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kanske inte är så konstigt att folk krigar med varandra om det finns många fler som henne. Tragiskt. Resten av dagen försökte jag i gengäld sprida så mycket bra stämning som möjligt till folk runt omkring mig. Folk jag inte känner. Jag tror på att sprida bra stämning det ger liksom mycket bättre ringar på vattnet. Men visst kom jag på 100 bra saker att säga till kvinnan på Gärdet. Men det var ju flera minuter efter. Synd. Men nästa gång är jag redo.

2 kommentarer:

  1. hur kan man annat än känna kärlek för lilla doris?!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Nina! Heja Doris o Frida mot tanten!

    SvaraRadera