tisdag 21 september 2010

Tunisien-landet.


Nu är jag åter i Sverige. Sedan fem dagar tillbaks. Hela jag var inte med hem igen. En liten del av mig stannade nämligen kvar i Tunisien. En liten del av Tunisien följde med mig hem. Innan jag åkte från Sverige hade jag höga förväntningar på saker jag skulle se och uppleva under resan. De blev alla uppfyllda och mer därtill. Aldrig någonsin hade jag vågat gissa på att en vanlig charterresa skulle ge mig så mycket. Eller att en resa skulle förändra mig så mycket. Jag har hört nya ljud, sett nya färger, upplevt nya och annorlunda smaker, fotat som en tok, träffat nya vänner, vänner för livet. Det går faktiskt inte med ord beskriva det jag tycker att jag har varit med om. Jag klarar inte av det i alla fall. Jag har upplevt ett fantastiskt land. Kan man uppleva ett land?

När man reser upplever man verkligen allt man ser och gör. ALLA sinnen är på fullspänn. Allt man gör är nytt. Alla intryck är nya. Varje upplevelse vill man ta med sig hem. Varje sak vill man minnas. Det är inte ovanligt att man somnar som en stock vid dagens slut.

Det känns konstigt att åter vara hemma i sin "riktiga" miljö. Nu ska allt fungera som vanligt igen. Men jag är inte vanlig längre. Jag har förändrat mig. Jag är inte samma person som när jag lämnade vanligheten. Men det är ju ingen som ser eller förstår. Det går ju inte ens för mig att förklara för de som frågar. Tids nog vet jag att vanligheten återfinner sig. Men denna gång ska jag verkligen kämpa för att vanligheten INTE ska erövra mig. Jag vill att mina sinnen ska vara aktiva. Jag vill uppleva. Inte bara överleva.

De personer jag lärt känna under min resa har fått mig att inse mängder av saker. Smarta och kloka. Det är så mycket jag vill lära mig. Om allt. Om historiska händelser, språk, kulturer, människor, mig själv. Allt. Åh vad jag ser fram emot detta.

Inspirationen är på max. Jag vet inte ens vart jag ska göra av allt. Eller var och hur jag ska börja. Resan har gett mig så mycket. Foto, material och inspiration. Mer än jag någonsin hade vågat hoppas på. En bra och lovande start. Nu börjar det spännande arbetet att samla all inspiration till något konkret. Härligt.

Återvända det kommer jag absolut göra. Jag tror inte att det dröjer. Jag vet att landet har mycket mer att erbjuda.

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar