fredag 11 december 2009

Identiteten.





"My Good That's Knitting"
En del av mitt identitetsprojekt.

Nu är identiteten redovisad. Känns skönt att det är gjort och jag tror att jag är nöjd. Känslan går inte riktigt att ta på än. Måste sätta mig ner och verkligen skriva av mig för att komma fram till den exakta känslan. Det är vår uppgift nu att skriva en essä om vår konstnärliga identitet. Känns spännande och skönt att göra det. Ett manifest. Mitt kommer att handla om det textila materialet. Min känsla och kärlek till naturliga material och kanske främst ull. Men jag kommer även att ta upp den textila teknikens vikt i mitt skapande. I detta fall är det stickningen.

Jag har i detta projekt tillverkat stora, ja kanske gigantiska provlappar i bomullstrasor och i ett stickat lammullsgran. Jag har även tillverkat verktyg, stickor, av det som fanns till hands. Papp-rör. Det var viktigt att de inte blev allt för tunga för att jag faktiskt skulle kunna sticka med dem. Verkligen inga vackra skapelser men nog fyller de sitt syfte alltid. Jag har valt att inte fullända provlappen i lammullsgarnet. Det symboliserar att det är materialet ull som jag är mest intresserad av och exprimenterar mest med just nu.

Tanken med gigantiska provlappar kommer från att det är ofta så jag tar mig an ett problem eller uppgift som jag jobbar med. Jag gör provlappar. Jag exprimenterar fram olika material tillsammans med tekniker för att få fram rätt kvalité. Vad som är rätt kvalité vet jag först när jag har den i henden och jag vet oftast inte vad det är jag söker när jag börjar. Provlappar är viktiga i alla lägen oavsett om jag arbetar med plagg/mot kroppen eller mot något helt annat.

Hela detta projekt har för mig handlat otroligt mycket om min arbetsprocess och yttryck JUST NU. Det säger också mycket om framtiden. Jag har ringat in vad som är viktigt för mig och mitt skapande och hur jag ser på mig själv som blivande konstnär. Intressant och mycket nyttigt.
Jag känner ett visst lugn i kombination med sabilitet och stolthet. Skön känsla.

Även om dessa gigantiska provlappar var roliga och intressanta att göra känns det inte som att de är det viktigaste i detta arbete. Och för att jag skulle vara extra nöjd med just dessa provlappar skulle jag har exprimenterat viradare med dem. Slängt dem i tvättmaskinen, tovt, krympt, klippt... Tagit det ett minst steg längre... Jag skulle också velat se dem större. Kanske skulle jag vilja göra ännu större stickor, ännu större garn?! Vad händer då? Ja detta är bara början!
















1 kommentar:

  1. Oh, om man bara ser bild nummer två har man ingen aning om vilken storlek det är...det skulle vara pyttelitet!! :)

    SvaraRadera