fredag 27 augusti 2010

Redo för hösten.


Att skriva PM om höstterminen är inte lätt. Få ner tankar svart på vitt. "Såhär vill jag arbeta i höst". Men jag lyckades. Jag satt och drog mitt hår och kände mig enormt olyckad, osugen, bångstyrig, gnällig. Bestämde mig för att knarka. Kultur. Tog spårvagnen in till stan. På mindre än två timmar hann jag med Konsthallen, Konstmuseet och Röhsska Museet. Jag kan inte påstå att jag var speciellt koncentrerad eller hade lätt för att ta in alla intryck. Och jag misstänkte att alltihop var en flykt från att verkligen ta tag i att sätta mig vid datorn och skriva ett PM. Men så fel jag hade. Mitt i all konst kom det till mig. En lösning. På hur jag vill arbeta under hösten. Kanske inte alls glasklar. Men ett steg i rätt riktning. Detta steg skapade en törst och nyfikenhet inför hösten. Något jag verkligen har saknat den sista tiden. Skönt att den har återfunnit sig. Jag är redo för att ta mig an det sista året på Textil - Kläder - Formgivning. Det känns stort. Det känns bra.

Jag gick inte på dessa utställningar i lugn och ro. Ville bara vidare. Men dessa ställen hade allt jag ville ha. Skulptur, foto, textil, material och form. Hurra vad härligt. Oavsett det ickeexisterande lugnet i kroppen tog jag emot det jag gillade med öppna armar. Kan varmt rekommendera Konsthallens utställning Disidentifikation. Pågår fram till och med 31 oktober. Fastnade för Nick Caves skulpurer/kostymer. Kalup Linzys videokonst.

















Göteborgs Konstmuseum var jag inte länge. Men fastnade nästan mest för bokhandeln. Så mycket fina böcker. Så mycket inspiration på ett och samma ställe. Självklart kunde jag inte gå därifrån utan att få med mig en fin liten bok hem. En bok om polaroidfoto. Glädje.

















Efter detta hade jag 15 minuter på mig innan Röhsska Museet skulle stänga. Jag hann se det bästa från utställningen HOMO LUNDEN - den lekande människan. Lek är så viktigt. Former och färger. Kort men gott.











Denna vecka har jag varit ledig. Njutit av att vara det. Tillåtit mig att ta oförskämt lång sovmorgon. Äta lyxig frukost tillsammans med dagstidningen. Gjort många och flitiga besök på biblioteket. Ringt till vänner. Funderat på framtiden, en himlans massa. Men framförallt har jag gjort något som jag längtat efter hela sommaren. FIKAT. Detta tillsammans med fina vänner. Nya såväl som gamla. Underbart. Mer fika åt folket.
Det bästa är att jag ska befinna mig i Småland en vecka nu. Där blir det fika av. Kanske till och med den bästa av fikor. Den tillsammans med mormor och morfar. I lugn och ro.










1 kommentar:

  1. Alla storverk börjar med ett steg i rätt riktning. puss

    SvaraRadera