måndag 23 augusti 2010

Summera sommaren?


Nu har jag jobbat min sista dag för sommaren. Avslutade med en intensiv vecka. Men det är inget jag lämnar för gott. Ska återkomma varannan helg hela hösten. Känns skönt att ha lite anknyning till livet utanför skolan. Träffa mina fina kollegor. Vad vore jobbet utan dem? Och att få återkomma till staden. Känns bra.

Vad som känns mindre bra är att hösten närmar sig med stormsteg. Jag gör allt jag kan för att inte tänka på detta. Jag försöker komma ihåg att använda alla min fina sommarklänningar så mycket jag kan. Vara ute så fort tillfälle ges. Planera höstens helger som att det fortfarande var sommar. Njuta av den värme som solen ger. Att tänka på att det kommer att bli kallt är hemsk. Frysa i stugan. Mörkret. Hua! Men jag vet att jag överlever det. Har ju gjort det förut. Och fler med mig, jag vet att jag inte är ensam. Långt ifrån.

En sommar är lång. Tyvärr inte tillräckligt. Men jag tycker att jag har hunnit med en del. Besök i Stockholm. Träffat vänner. Jobbat som en tok. Besökt Småland. Besökt många och intressanta utställningar. Varit på konsert. Planerat, tillverkat och genomfört en utställning på Galleri Vals. Tänkt enormt mycket på framtiden, utan att för den delen blir mycket klokare. Jag har varit i Spanien.

Inte alls så dåligt om jag ser tillbaks på det. Men ändå är det saker som jag tycker att jag inte hunnit med som jag kanske hade räknat med.

1. Sticka. På olika projekt. Nya såväl som gamla.
2. Fotat. Hade jag velat göra betydligt mer.
3. Fikat. Har jag gjort på tok för lite.
4. Solat och badat. Kan man vara blekare efter en hel sommar med kanonfint väder? Och jag som älskar havet har varit där en ynka gång denna sommar. Nu när jag bott så nära havet och allt.
5. Varit kreativ. Det har jag varit, men inte alls så mycket som jag hade velat. Inga stora projekt. Inga små projekt. Ingen lust. Trist.

Den sista tiden har jag i alla fall varit inne i en enormt härlig period med att läsa. Allt jag kommer över. Böcker. Skönlitteratur. Det var enormt länge sedan som jag hade en sådan period. Jag har varit en flitig besökare på biblioteket i sommar. Vilken enormt bra uppfinning. Helt gratis kan jag låna hur mycket böcker jag vill. Ta del av upplevelser som jag inte behöver äga. Jag älskar biblioteket. Det har jag alltid gjort. Så enormt mycket kunskap och upplevelser på en och samma plats. Bara att ta för sig. För alla. Oavsett ålder, kön, härkomst. I like så fruktansvärt mycket.

Och angående sommaren kanske jag kan trösta mig med att den inte är slut än. För rent teoretiskt är inte sommaren över förrän augusti är slut. Och det är ju åtta härliga dagar dit.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar