torsdag 11 februari 2010

En dag i Bengtsfors.


Idag flydde jag Långed för en förmiddag med diverse ärenden i Bengtsfors. Jag hade inte alls vågat hoppas på att det skulle ge mig så mycket inspiration. Roligt att bli förvånad. Då bussförbindelserna är ganska dåliga fick jag efter mina ärenden slå ihjäl några timmar på Kickis Café. Roligt att spana in folket. Höra snacket. Känna sig lite anonym.
Med mig hade jag en bok som jag köpte på Dansmuseet i Stockholm när vi var där. Helt sagolik bok. Jag kunde knappt slita mig från bilderna eller sluta läsa. Boken är en gammal utställningskatalog till en utställning som handlade om konstnären Henri de Toulouse-Lautrec och hans verk. Så mycket vackert. Han levde i Paris i slutet av 1800-talet. Spännande tid, spännande plats, underligt och spänannde liv. Han dog ung.
Så på ett café i metropolen Bengtsfors förflyttade jag mig till Paris (Montmartre) i slutet av 1800-talet med Moulin Rouge, teater, salonger, underhållning, fina damer och härliga herrar. Fina bilder, mycket inspiration.


























Det är alltid intressant att bo på landet, särskilt efter att ha bott sex år i Stockholm. Men att åka buss i Dalsland är vackert. Jag har inte åkt i en så färgglad buss sedan min resa i Thailand för sådär 2½ år sedan. Roligt att bli glad. Undrar hur man bär sig åt för att skaffa en mintgrön luden tjocktv nu för tiden?






Det fortsätter att vara rejält kallt och rejält mycket med snö. Fåglarna fick min gamla limpa idag. Satte upp alla skivorna i busken utanför mitt fönster. Jag skulle tycka det var både gott och rolig om jag var fågel tänkte jag. Doris blev avundsjuk.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar