tisdag 2 februari 2010

Konsten att knarka kultur.


Nästan 300 bilder hade jag med mig hem från vår lilla studieresa i Stockholm. Så otroligt mycket intryck, inspiration, information. Så mycket folk. Så mycket på så få dagar. Man skulle kunna säga att vi knarkade kultur på speedat schema i 5 härliga dagar. Jag saknar Stockholm och dess innehåll. Känns lite som hemma. Tur att staden finns kvar. Blir ett besök igen inom kort hoppas jag. Väl hemma är det svårt att samla ihop sig själv och ens tankar. Tur att det finns bilder kvar som hjälper mig att minnas.

Saker jag lärt mig:
Jag gillar teater. Trodde inte att det var min grej riktig. Men jag är såld, jag älskar det!
Namedrop är inte min grej. Namn till höger och vänster, skådespelare, regisörer, konstnärer, skulpörer, platser och folk... Snurrar runt i huvudet på mig.
Jag är en kulturtant. Snart 26 år gammal.

DRAMATEN

Vi såg två pjäser på Dramaten. En på Elverket. Askungen. Nytt och spännande. En del intressanta kostymer men framförallt var scenografin toppen. Gillade jag mycket. Duktiga skådespelare. Mindre road publik som till 98% bestod av högstadiepersoner.

Den andra pjästen var på Dramatens lilla scen. Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman. OJ! Så otroligt bra. Allt var fantastiskt. Magiska skådespelarinsatser av Jonas Carlsson och Livia Millhagen. Vilka repliker sedan. Repliker jag ville låsa in i hjärtat och ta fram vid behov.
Fin musik också.
Detektivbyrån – Nattöppet
Portishead – Roads

Vi fick även besöka Dramatens patinering och sömnadsateljé. Spännande och roligt.




















DANSMUSEET

En förmiddag besökte vi Dansmuseet och fick en visning av deras utställning om den ryska baletten i Paris kostymer. Underbart vilket hantverk, vilka konstverk. Vilka färger. Vilken spännande tid och miljö. Jag blev mycket inspirerad. Tog mängder av bilder.
Såg även föremål från den svenska baletten i Paris. Åh så spännande. Mer dans och balett åt folket. Gillar Dansmuseet. Köpte mig fina böcker. Åh så mycket kul!

























ORIONTEATERN

Vi gjorde ett snabbt och underbart besök på Orionteatern på Söder. Så fantastiskt fin teater. Vilka lokaler. Så skulle jag vilja bo. Mysigt, rörigt, fullt med prylar, högt till tak och mängder med utrymme för att skapa. Jag blev kär.


























KONST

Magasin 3, Moderna Museet och Liljevalchs besöktes också. Spännande. Intressant. Men någon stans säger kroppen ifrån när den är full på intryck. Min gör det i alla fall.
Moderna Museet är alltid rolig och intressant att vara på. Veckans godaste lunch intogs på museets café Bloom. Sallad med blåmögelost. Men jag var så trött i huvudet. Synd.
Magasin 3 var intressant, tackar museevärden som gav mig tipset till Audioguiden. Bra.
Liljevalchs Vårsalongen. Blev en aning besviken måste jag säga. Eller var det så att jag hade för höga förväntningar? Eller var jag så full på alla intryck att jag inte orkade mer? Det fanns vissa saker som jag gillade, men i det stora hela är jag inte helt nöjd.


FILMENS SKAFFERI

Vi fick också ett snabbt men helt otroligt studiebesök på ett förråd med kläder som används vid filminspelningar. Det var som att komma till himmelen! Långa rader med fina (och fula) kläder från alla världens hörn och tider. Väskor och skor. Magiskt! Tänk om jag hade en sådan garderob, då skulle jag aldrig gå hemifrån.






















BRÖDERNA LEJONHJÄRTA

stadsteatern såg vi pjäsen Bröderna Lejonhjärta. Mycket bra och fin. Roliga kostymer och mycket fina lösningar. Bra skådespelare. Jag grät. När jag dör vill jag hamna i Nangiala.

I det stora hela måste jag ändå sammafatta mina intensiva dagar i Stockholm som något mycket bra. Mängder av saker och inspiration att sova på... Jag kanske är den nya Törnrosa?
Har jag kanske blivit beroende av att knarka konst? Kulturtant, javisst! Heja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar